piątek, 20 lutego 2009

STRESS - Nigdy nie zbierałem znaczków i nie byłem w ZHP

Jeleniogórski STRESS powstał około 1984 roku na gruzach kapeli HYDRANT. Grali w składzie Kastet - wokal, gitara basowa, Decha - gitara i Burza - perkusja. Przez zespół również przewinęli się basiści Kunta i Arturro.

Zespól grał melodyjnego punk-rocka i istniał z przerwami do 1992. Personalnie był powiązany z innym jeleniogórskim zespołem FORT BS.
W 1985 roku STRESS wystąpił na FMR Jarocin. Wydali też własnym sumptem kasetę demo "Kiszona kapusta". A nieco później wyszła ich split kaseta z FORT BS, którą wydał Maken ze Zgorzelca. Na tej kasecie znalazły się nagrania z lat 1985-1987. Krąży również kaseta demo pt. "III wojna" oraz kilka koncertów STRESS.

Bardzo fajny zespół, który grał naprawdę kawał dobrego punk rocka z ciekawymi tekstami. Takie kawałki jak "Pomnik", "Milicyjny kraj", "Jak miło być żołnierzem" czy "Psychopata" ciężko jest zapomnieć...
Mam bardzo duży sentyment do tego zespołu i naprawdę lubię ich teksty - o szarej rzeczywistości, o komunie, o ówczesnym społeczeństwie, o naszym pokoleniu...
Dawni członkowie STRESSU, Arturro i Decha grają dziś w reaktywowanym FORT BS.

23 komentarze:

  1. hejka
    fajny kawal roboty ale niscisle informacje... kapele zakladalem z kastetem i decha juz 1982 roku, pomineto poczatki..
    kontakt ze mna przez myspace.com
    kapela HUMAN STRESS

    OdpowiedzUsuń
  2. w 1984 to gralismy juz pierwszy raz w jarocinie

    OdpowiedzUsuń
  3. w 83 nas nie przyjeli

    OdpowiedzUsuń
  4. Hej! Dzięki za odzew:) Informacji o Stress jak na lekarstwo, a te informacje ściągnąłem z książki "Nie będe wisiał ukrzyżowany". Jeśli znajdziesz chwilkę, by napisać jakieś "wiarygodniejsze" bio - wszyscy byliby wdzięczni!!! Pozrówka serdeczne!

    OdpowiedzUsuń
  5. Human...w 1982 r ....to ty mogłeś zakładać garnitur do komunii ))))) a w Jarocinie to ty grałeś ale w karty ))))

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawa strona. Po tylu latach ktoś założył tą strone i ją prowadzi, a Decha zniknął, Arturro gra w FBS razem ze Zdzichem, Kunta we Wrocku tez gra, Burza w szwecji razem z Kłudą, a dwóch Pawłów nie waiadomo co robi.
    To byłem ja. Kastet.
    Pozdrowienia dla wszystkich co pamietają.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Siema Kastet, jak to przeczytasz to daj znać co tam u Ciebie i jakiś kontakt zapodaj.
      To byłem ja. Smyk
      Grecja, Ateny, Pangrati to były czasy!!!!!!!

      Usuń
    2. siema kastet czy pamietasz kapele cien ksiedza piotra ze swieradowa poszukuje pilnie nagran a pawelkubiak mieszka w niemczech pozdro

      Usuń
  7. ...ja was pamiętam...

    OdpowiedzUsuń
  8. Zróbta wreszcie porządną stronkę poświęconą tej zacnej kapelki. Pliz:-)

    OdpowiedzUsuń
  9. no no dinozaury stress szkoda ze niegra sie juz tak jedna z najlepszych kapel do dzis tak sadze / knur wejherowo/ bywalem w jarocku do 93 do tej pory w aucie archiwum przesluchuje w domu mi stara jape drze co to z chalas ha ha pozdrawiam ktos pamieta zakon zebrzacych

    OdpowiedzUsuń
  10. Zakon Żebrzących i ich A.L.F. kaseta niestety padła jak każda w miarę intensywnego użytkowania

    OdpowiedzUsuń
  11. czesc wam wszystkim zaglada tu jeszcze ktos?? ma ktos tu moze utwur noworodek bo niema go nigdzie (nie rewolucja noworodkow!!!)

    OdpowiedzUsuń
  12. noworodek(slowa)
    mam dobra pamiec(hehe)
    dzisiaj szpitalu dziecko sie rodzi
    co nowy czlowiek na swiat przychodzi
    niewinne dziecko przyszlo na swiat
    gdzie ono dozyje 18 lat
    rew.
    noworodek dziecko wojny
    noworodek spi snem spokojnym
    noworodek chcialby zyc
    noworodek umrze dzis
    II
    dzisiaj w szpitalu znowu klopoty
    porod kleszczowy duzo roboty...
    jak cos to napiszcie na gg11299243
    dzienki
    albert z polkowic

    OdpowiedzUsuń
  13. w "83 to was nie przyjęto do zuchów a "84 to graliście w klasy...

    OdpowiedzUsuń
  14. coś mi się nie zgadza z demówką Kiszona Kapusta, wydaje mi się, że tam było więcej numerów, moje stare kasety diabli wzieli więc może ktoś to zweryfikuje

    OdpowiedzUsuń
  15. Jeśliby kogoś interesowało w jakim projekcie atualnie udziela się były gitarzysta Fotru Bs i Stressu Mario(D.H.a) : http://www.youtube.com/watch?v=ZFLrKjy3M3Q

    OdpowiedzUsuń
  16. Uznanie dla autora za informację, której próżno szukać gdzie indziej, że Stress powstał „na gruzach” Hydrantu. Chociaż „gruzy” to może ciut za dramatycznie, bo nic złego się nie stało. Po prostu kilka osób zainteresowało się w pewnym momencie czymś innym niż punk, a druga część kapeli wciąż nie miała dosyć. Ta pierwsza część (w tym ja) zawsze trzymała kciuki za powodzenie tej drugiej części (i szacun, bo się im udało). Zakładałem Hydrant w 82 roku (miałem wtedy 14 lat!) razem z Grześkiem M. (perskusja) i Piotrkiem G. (gitara). Przez skład przewinęło się jeszcze parę osób. Ja pisałem teksty piosenek i (o zgrozo) śpiewałem. Stress przez jakiś czas grał tylko kawałki Hydrantu. W Nowinach Jeleniogórskich (które wciąż przechowuję w rodzinnym domu w Jeleniej) była obszerna relacja z pierwszego koncertu Stressu w Jarocinie. Autor artykułu zacytował niemal wszystkie teksty, które usłyszał ze sceny, dlatego mam pewność, z jakim materiałem wystąpił wtedy Stress. I żeby było jasne: nie mam żalu. Przeciwnie – bardzo się cieszę, że Stress grał piosenki Hydrantu, bo robili to lepiej i mieli odwagę pojechać z tym do Jarocina. Szkoda tylko, że (o ile mi wiadomo), nieliczne źródła podają tę informację (Książki „Nie będę wisiał ukrzyżowany” jeszcze nie czytałem – kupiłem i czekam na dostawę. Może ktoś zna jakieś źródła, które podają informacje o Hydrancie?) . Ponieważ nagrania Hydrantu chyba się nie zachowały, w każdym razie ja ich nie posiadam, POSZUKUJĘ PIOSENEK HYDRANTU GRANYCH PRZEZ STRESS. W sieci można znaleźć tylko „Inny dzień” (http://www.youtube.com/watch?v=S1_AQrJgEcc). Zależy mi zwłaszcza na kawałkach „Klatka” („Pusta klatka odbija echo kroków”) i „Zbroja” (”Wciąż żyjesz niepokojem”). Kontakt do mnie: woojtek.pan@gmail.com Będę wdzięczny za każą informację. Wojtek P.

    OdpowiedzUsuń
  17. Człowieku, zejdź na ziemię. Jakie niby źródła miałyby podawać informacje o nikomu nieznanej kapeli z Jeleniej Góry, w której jak sam piszesz grały dzieci, która nic nie nagrała, nie wydała, nie wiem czy grałą koncerty. Minęło 30 lat, pewnie prócz ciebie i paru innych osób nikt nawet nie wie o co chodzi. Takich kapel były setki. Takich kapel były tysiące w latach 90-tych. Takich kapel jest teraz pewnie kilkaset.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kapel było tysiące, ale przebiło się kilkadziesiąt. Ja mówię o kapeli, której kawałki w początkowym okresie grał Stress i występował z nimi w Jarocinie. Nie muszę schodzić na ziemię, bo niczego nie oczekuję i widzę sprawy we właściwych proporcjach, co wyraźnie napisałem w moim komentarzu. Poszukuję informacji o moim zespole oraz naszych kawałków w świetnym wykonaniu Stressu, bo to też moje życie, a nawet więcej – młodość.

      Usuń
  18. Olej ich ja mam 39 lat i do dzis slucham stressu szacunek dla staroci mam do dzis

    OdpowiedzUsuń
  19. Zeby bylo jasne do Fortu BS nic nie mam, ale jednak gdybym mial wybor i wplyw na to, to jednak wolalbym by STRESS gral dalej a BS sie rozpadl...

    OdpowiedzUsuń
  20. Jesteście ok grajcie jak najdłużej

    OdpowiedzUsuń